NE ROZŠÍŘENÍ KALIŠTĚ DRASTY - Petice

26.07.2010 12:23

 

CHCEME SPALOVNU KALŮ NEBO ČISTÝ VZDUCH?


      Minulý týden jsem se zúčastnila besedy na podporu petiční akce s názvem „NE rozšíření kaliště Drasty“, pořádané občanským sdružením Klecansko, Větrušicko a okolí. Pražský magistrát se dlouhodobě snaží o vymístění Ústřední čistírny odpadních vod z pražského Císařského ostrova, který by rád přeměnil na rekreační zónu, a „nepohodlný“ provoz přesunul ke svým sousedům. V současnosti usiluje o vystěhování posledního stupně čistírny, tzv. kalového hospodářství.
      A proč by nás to mělo zajímat? Protože v roce 1990 byly zpracovány studie variant pro přemístění větších či menších částí ÚČOV také do Holosmetek, klecanského lomu a dalších. Černý Petr nakonec padl do rukou Drastům, do areálu dnes zřídkakdy využívaného kaliště, kde by měla do roku 2015 vzniknout bioplynová stanice nebo nádrže na vysoušení kalu. Obě varianty, samy o sobě zdroje značných emisí a hluku, jsou nejspíše první vlaštovkou, protože do roku 2025 chce pražský magistrát „někde“ vybudovat spalovnu kalů, která definitivně vyřeší likvidaci tohoto nebezpečného toxického odpadu. Jediným důvodem proč byly vybrány Drasty, je vlastnictví pozemku Magistrátem hl. m. Prahy.
      Drasty jsou od Zdib vzdáleny pouze 6 km! Emise z předpokládané bioplynové stanice jsou srovnatelné s Malešickou spalovnou, její součástí je 12 vyhnívacích věží vysokých 30m, viditelných široko daleko. U druhé varianty hrozí značné emise pachových látek, které se roznesou do okolí, při vhodných povětrnostních podmínkách i do Zdib. Předpokládaný provoz pocítíme, ucítíme a hlavně budeme dýchat všichni! Dále je nutné vyřešit transport kalů a dalších surovin z Troji do Drast. Ten bude částečně realizován přivaděčem - ve skále raženým tunelem velikosti metra vedoucím pod zástavbou Zdib (Brnek) a Klecan. Tunelem bude, vedle technologických potrubí, jezdit důlní vláček odvážející denně 90 tun pevného odpadu z pražské čistírny. V trase tunelu jsou plánovány 4 šachty, poslední pod Zámkem v Brnkách, které budou sloužit k odvozu vytěžené horniny při stavbě tunelu a k větrání či k řešení případných havárií při jeho provozu. Co může ražba a provoz tunelu udělat s již tak narušenou statikou brneckého zámku nebo s podzemními vodami je nasnadě. Další zátěží bude kamionová doprava obsluhující areál kaliště, odvážející 400, resp. 800 tun denně, která bude vedena přes silnici 608 na přetížený kruhový objezd u Zdibska s napojením na dálnici D8.
     Magistrát Hl. m. Prahy se již v roce 2004 dohodl s MČ Troja na přemístění kalového hospodářství do Drast, ale až v dubnu 2010 (!) se o této dohodě dozvěděli zastupitelstva a občané obcí, kam bude kalové hospodářství přemístěno. Dnes je tedy především na nás, občanech přilehlých obcí, pokusit se nějakým zázračným způsobem odvrátit umístění tohoto provozu v Drastech. To by donutilo hlavní město hledat náhradní lokalitu; třeba i na svém území, jak je zvykem všude ve světě. Pokud nechcete mít ve svém nejbližším okolí bioplynovou stanici, vysoušecí nádrže či spalovnu zpracovávající kaly a odpady z Prahy, pošlete vzkaz pražským radním a připojte svůj podpis pod petici „NE rozšíření kaliště Drasty“. Kdo má tu možnost, tak z Prahy utíká; za přírodou, relativně čistým vzduchem a příjemným bydlením. Tímto krokem nás Praha zase dohání. Proč má ale její problémy řešit někdo jiný?
     Podrobnější informace lze získat na webových stránkách občanského sdružení Klecansko, Větrušicko a okolí na adrese www.os-kvo.cz. Petici je možné do 6.8.2010 podepsat také v podatelně OÚ Zdiby. Chcete-li slyšet, co nám má vyrůst za zády, zúčastněte se totožné veřejné besedy, tentokrát na OÚ Sedlec (Sedlec 60), která se koná ve čtvrtek 29.07.2010 od 18 hodin.
 

(Článek zpracován se souhlasem autora a využitím jeho textů Spalovna za humny aneb energetické využití odpadů a kalů z Prahy v Drastech a Rozšíření kaliště v Drastech. Aktuální vývoj kauzy je možné sledovat na www.os-kvo.cz).

Pavla Oborníková